Ontstaan TTV Dokkum

In de begin jaren 80 werd er door enige dames uit Dokkum een tafeltennis vereniging met de naam: “Amazing Meppers”  opgestart in het Vincensiusgebouw. Hierin zit tegenwoordig de ING bank. Na een jaar werd er overgestapt naar het Rehoboth gebouw, dit zit op het Zuiderbolwerk.
De eerste jaren werd er alleen donderdagsavonds gespeeld en we hadden wel eens een wedstrijdje tegen Ternaard of Brantgum. Dit veranderde toen Thijs onze gelederen kwam versterken hij opperde het idee om competitie te gaan spelen.
Omdat het Rehoboth gebouw niet geschikt was om competitie in te spelen hebben we de Tille benaderd of het ook een idee was om onder de naam van de Tille in hun zaal de competitiewedstrijden af te werken. Dit slaagde en zo konden we in 1985 beginnen met twee teams. Van deze teams zijn er twee spelers die nog steeds bij Dokkum spelen. Durk Postma en Tabe Bleeker.
Omdat de gemeente andere plannen had met het Rehoboth gebouw moest de club op zoek naar een andere zaal. Deze werd gevonden in sportschool de Spier. De heer Enneke Dijkstra, zelf ook een verwoed tafeltennis liefhebber, werd bereid gevonden om de club te sponsoren, zodat we vanaf dat moment verder gingen als Tafeltennisvereniging de Spier. Dit was in 1991, in deze zelfde periode waren er wat problemen geweest in Damwoude, in die tijd een van de grootste clubs in Friesland. De heer Theunis Jelsma heeft toen een gedeelte van de club Damwoude meegenomen naar de Kapelllaan in Dokkum vanaf dat moment had Dokkum twee clubs. Omdat ons ledental terugliep en we op een bepaald moment nog maar voor een paar maanden huur in de kas hadden werd er besloten om Dokkum te benaderen om te proberen samen te gaan. Dokkum alleen jeugd, wij alleen senioren, dat bleek een goeie combinatie!
Vooral de jeugd heeft een enorme bloei gekend in de daarop volgende jaren. Met als hoogtepunt het winnen van de noordelijke beker in Leek en het spelen in de landelijke competities. Niemand had in die tijd kunnen vermoeden dat we nu een “eerste Team”  zouden hebben wat voor de prijzen mee doet in de “tweede noordelijk div.”. Hopelijk kunnen we het ledental wat stabiliseren, zodat we misschien over 25 jaar nog kunnen tafeltennissen in Dokkum.

Tabe Bleeker.